רשלנות רפואית בהריון – המדריך המלא

נדמה שאין הרבה מקרים רגישים למצבים של רשלנות רפואית כמו ההריון. בתקופה זו כל בדיקה וכל טיפול משפיעים הן על האם, על העובר ועל עתידו, ולכן כל מקרה של רשלנות רפואית הוא בעל השפעה ארוכת טווח שיכולה להשפיע על עתידם באופן קיצוני.

התחום של רשלנות רפואית בהריון נוטה להתערבב פעמים רבות עם רשלנות רפואית בלידה, למרות שמדברים על שני מצבים שונים , עצם העובדה שתקופה אחת משלימה את השנייה, גורמת לרבים לחשוב שאם מקרה רשלנות התגלה בעת הלידה אזי שמדובר באופן טבעי במקרה שהתרחש עוד בתקופת ההריון. נקודה זו חשובה מאחר ולא מעט מיילדים או גורמים אחרים שהשתתפו בלידה משתמשים בכך ולעיתים בצדק,  להוכחה שהרשלנות לא היתה שלהם אלא נבעה מהעובדה שבזמן ההריון התבצע הליך רשלני שהשפיע על הלידה.

הרעיון של רשלנות רפואית בלידה, מתבסס על מה שנקרא "הולדה בעוולה" מקרה שאירע ב-1986, ולפיו תינוק שנולד עם מום קשה עקב רשלנות רפואית היה זכאי לקבל פיצוי על מומו כל ימי חייו. אחרי שנים של ויכוח ציבורי אודות גודל הפיצוי, ב-2012 המליצה ועדה ציבורית שלא תהיה זו עוד עילה נזיקית כמתבקש מהחוק אלא יקבע הסדר כספי שיפצה את בני המשפחה ואת הילד על מוגבלויותיו. הסיבה היא, שלא ניתן להשוות לידה לעוולה.

מקרים ידועים של רשלנות רפואית בהריון

ישנם שורה של מקרים שמוכרים בספרות המקצועית כמקרי רשלנות, הם מתרחשים בעת:

  • מעקב הריון– אי ביצוע בדיקות (דם , שתן , אולטראסאונד ועוד), אי הקשבה של הרופא למצוקות האישה, מתן הוראות לא ברורות או לא נכונות, אי מתן הסבר או הסבר חלקי לאישה על מצבה, אי עדכון האישה בבדיקות נוספות שהיא יכולה לבצע אשר לא נמצאות בסל הבריאות, חוסר התחשבות במצבה הבריאותי של האישה (ולעיתים גם בעבר הרפואי של משפחתה)
  • בדיקות אולטראסאונד- ביצוע בדיקה על ידי רופא שאינו מוסמך, אי קריאה נכונה של הנתונים, אי ביצוע הבדיקה בעת הצורך.
  • מחלות בעת ההריון – אם האישה חלתה בתקופת ההריון והרופא המטפל בה לא בדק אותה, את השפעת מחלתה על העובר, ולא הקנה לה טיפול נכון, זה יכול להיחשב כמקרה של רשלנות רפואית בהריון
  • אי הפנייה לבדיקות ממוקדות – מדובר על בדיקות כמו שקיפות עורפית, חלבון עוברי, סקירת מערכות
  • אבחון מצב – מצב בו הרופא לא איבחן נכון את המצב הרפואי של האישה , לא עלה על בעיות מסוימות או עלה עליהן ונתן טיפול שגוי. גם מצב בו הרופא לא נתן לאישה אופציות טיפוליות ,ייחשב כרשלנות רפואית מצידו
  • מחלות בהריון – מצב בו האישה לוקה בסכרת הריון, רעלת הריון, היפרדות שליה.
  • אי אבחון הריון בסיכון
  • אי גילוי מומים מולדים
  • אי המלצה על הפסקת הריון במקרים קיצוניים

מיותר לציין שמקרים בהם היתה רשלנות רפואית בעת ההריון יכולים להוביל לא רק לפגיעה באישה בעת ההריון אלא גם בעובר, אנו מכירים מהספרות המקצועית מכירים רבים בהם רשלנות רפואית בהריון הובילה למומים קשים אצל העובר, כאלו אשר מנעו ממנו קיום חיים רגיל ולעיתים אף גרמו למותו.

מקרים נפוצים מאוד הם כאשר הילד נולד עם תסמונת דאון בלי שההורים ידעו על כך קודם לכן או עם מומים גופניים מסוימים. חשוב להבהיר שכל גילוי כזה במסגרת בדיקות אולטראסאונד, שקיפות עורפית או אחרת, חייבת בגילוי מיידי להורים.

כל המקרים הנ"ל, לא ישנו בלידה ולכן הרשלנות כאן תהיה של הרופאים בתהליך ההריון ולא בתהליך הלידה, ויש לפנות אל עורכי דין רשלנות רפואית לפעול בעניין .

מחפשות עורך דין שמתמחה ברשלנות רפואית בלידה? תשאירו פרטים ואנחנו נדאג שיחזרו אליכן בהקדם. בינתיים אתן מוזמנות לקרוא כאן מיטב מאמרים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *